Tritrichomonas Foetus hos katt

Tritrichomonas Foetus

Hva er T. foetus?

T. foetus er en encellet parasitt, også kalt protozoa. Parasitten kan i noen tilfeller være årsak til langvarig tykktarmsdiaré hos katt. Katter kan også være smittebærer av denne parasitten uten selv å være syk, dette kan gjøre det problematisk i husholdninger hvor det bor flere katter.

Symptomer på T. foetus

● Langvarig og illeluktende diaré

● Avføringen kan inneholde slim og/eller blod

● Det er ikke alltid katten klarer å holde på avføringen, og avføring kan dryppe ut

● Kan føre til irritert analåpning

● Kan vare opptil 6-36 måneder av gangen

Siden denne parasitten angriper tykktarmen vil ikke opptak av næringsstoffer påvirkes, og katten vil som regel ikke gå mye ned i vekt eller få nedsatt allmenntilstand.

Når kontakter jeg veterinær?

Dersom du har observert overnevnte symptomer hos din katt anbefales det å kontakte veterinær. Grunnen til diaré kan være mange, det er derfor viktig å finne underliggende årsak.

Diagnostisering

Diagnosen stilles ved at en veterinær kontrollerer kattens avføring under mikroskop. Avføringen må ikke være mer enn 24 timer gammel. Det er også viktig at denne avføringen ikke har vært i kjøleskapet før den blir undersøkt ettersom dette kan gjøre at parasitten dør. Avføringen kan også bli sendt til et laboratorium for analyse og prøvesvaret vil du få av en av våre veterinærer i løpet av kort tid.

Behandling og prognose

Det er kun katter med kliniske symptomer som behandles. Oftest blir kattene behandlet med reseptbelagt legemiddel som du får resept på fra din veterinær etter time hos veterinær, og etter stilt diagnose. Det anbefales å re-teste for T. foetus etter gjennomgått behandling for å være sikker på at katten er blitt frisk.

Komplikasjoner

Medisinen som blir brukt mot T. foetus har i noen få tilfeller vist seg å være nevrotoksisk. Det er da viktig å kontakte veterinær så dere sammen kan finne en individuell behandlingsplan.

Katten min har fått påvist T. foetus, hva skal jeg gjøre?

Når katten din har fått påvist denne parasitten er det viktig å følge medisinske råd gitt av din veterinær. Det rådes til å følge med på kattens allmenntilstand, og kontakte veterinær igjen om den blir redusert.

Det er ikke registrert at denne parasitten er smittsom til verken mennesker eller andre kjæledyr, men den er svært smittsom fra katt til katt. Denne parasitten smitter gjennom kontakt med avføring. Parasitten overlever i relativt kort tid i tørt materiale, og kan overleve noen få dager i bløt avføring. Hygienetiltak er derfor svært viktig, spesielt vasking og desinfeksjon av dokassen daglig, samt passe på at avføring blir fjernet med en gang.

Sandviken Dyreklinikk - Sammen for helse og trygghet!