Øyelysning og gonioskopi

Øyelysing og gonioskopi

Øyelysing er en grundig undersøkelse av hundens øyne, omgivelser og overflater, samt strukturene inne i øynene.  Øyelysning utføres både for å unngå at hunder med arvelige øyesykdommer brukes i avl, og for å hjelpe hunder med en arvelig øyesykdom på en god måte.

Når bør man øyelyse hunden?

Alle hunder anbefales øyelyst ved 1, 3 og 7 års alder. Avlshunder bør øyelyses årlig så lengde de brukes i avl ettersom noen øyesykdommer kan utvikles senere i livet.

Undersøkelsen

Alle hunder må være ID-merket med microchip før undersøkelsen. Øyelysning starter med en forundersøkelse hvor veterinæren vurderer strukturene foran i øyet. Videre får hunden øyedråper dryppet direkte på øynene slik at pupillene utvider seg. Det tar ca. 15–20 minutter fra hunden dryppes med øyedråpene til resten av øyelysingen kan gjennomføres. Øyelysing gjøres i et mørkt rom, og hunden er våken under hele undersøkelsen.

Veterinæren bruker et indirekte oftalmoskop for å se på netthinnen. Spaltelampe brukes for å undersøke linse, fremre deler av øyet og øyelokkene. Når undersøkelsen er ferdig registreres resultatet elektronisk i Dogweb (NKK). Eier får vite resultatet med en gang og får med seg origialattesten som er gyldig i ett år.

Det er viktig å skåne hundens øyne noen timer etter undersøkelsen ettersom effekten av de pupillutvidende dråpene varer i noen timer. I denne tiden vil hunden synes det er ubehagelig å utsettes for sterkt sollys.

Gonioskopi

Gonioskopi er en undersøkelse av kammervinkelen i øyet for å se om hunden er disponert for grønn stær/høyt trykk i øyet. Grønn stær kalles også for glaukom. Undersøkelsen er spesielt anbefalt til hunderaser som er arvelig predisponert for denne sykdommen, som eksempelvis:

• Samojed
  • Engelsk Springer Spaniel
  • Flatcoated retriever
  • Beagle
  • Siberian Husky
  • Langhåret Vorstehhund
  • Amerikans Cocker Spaniel
  • Chow Chow
  • Bouvier des Flandres
  • Basset

Hva skyldes glaukom/høy trykk i øyet?

Høyt trykk i hundens øye skyldes Pektinatligament-dysplasi (PLD)/trange avløpsvinkler. Normalt skal det være en balanse mellom væsken som produseres i øyet og væsken som dreneres ut igjen. Væsken forlater øyet i avløpsvinkelen mellom hornhinne og regnbuehinne. Hos hunder med glaukom er det dårligere avløp av væske fra øyet enn hos friske hunder. Det fører til at væsketrykket inne i øyet kan stige og det utvikles glaukom/høyt tykk. Glaukom er en smertefull og alvorlig øyesykdom.

Undersøkelsen

Ved Gonioskopi får hunden lokalbedøvelse på øynene, noen ganger er det behov for å gi lett beroligende medisin. Undersøkelsen utføres ved at det legges en konveks kontaktlinse på hornhinnen, øyelyser ser ned i avløpsvinkelen/kammervinkelen gjennom denne linsen. Dersom hunden trenger litt lett beroligende, vil hunden likevel vil være våken og kvikk allerede ved hjemreise.

Når bør man utføre gonioskopi?

European College of Veterinary Ophthalmology anbefaler at man ufører gonioskopi hvert 3.år, altså ved 1, 4 og 7 års alder.

SANDVIKENDYREKLINIKK – SAMMEN FOR HELSE OG TRYGGHET!