Øremidd hos katt

Øremidd er en vanlig årsak til kløe og ørebetennelse hos katt. Det forekommer også hos hund, men sjeldnere.

Øremidd er en liten parasitt som lever i øregangen til katten og skaper kraftig kløe og irritasjon. Det dannes som regel mye ørevoks i kattens ører som respons på parasitten. Det er som regel begge ører som er affisert.

Hva gjør veterinæren:

Veterinæren vil ta en grundig undersøkelse av katten din – og ekstra undersøkelse av ører. Øremiddene er synlig i mikroskop, eller noen ganger ved undersøkelse av ørekanal med otoskopering.

Behandling:

Øremidd må behandles med ektoparasitt-middel. Det er mange forskjellige varianter av disse, men de fleste er påflekkingsvæske som legges direkte på huden i nakken. Væsken vil så bli tatt opp og spredd i underhuden – også hud i ørekanal – slik at midden får i seg giften og dør.

Noen ganger er det nødvendig å dyp-rense ørene ved innledende behandling da økt mengde voks vil gjøre at parasittmiddelet fungerer dårligere. Dette gjøres som regel på klinikk – det kan være nødvendig med sedasjon under rens for å få renset godt nok.

En behandling med ektoparasitt-middel er som regel nok, men vi anbefaler kontroll 30 dager senere for å bekrefte at all midd er borte før friskmelding.

Flått-middel er en type ektoparasittmiddel. Dersom katten din har mottatt flått-middel ila sommeren er det mindre sannsynlig at den blir smittet med øremidd – men ikke alle flåttmidler har like god beskyttelse mot midd som andre.

Øremidd er svært smittsomt til andre katter, hunder og ilder – alle dyr i samme husholdning bør behandles med ektoparasittmiddel samtidig.

SANDVIKEN DYREKLINIKK - SAMMEN FOR HELSE OG TRYGGHET!