Klokapselskade hos hund

Klokapselskade

Kloen består av en klokapsel som omringer pulpa (det levende vevet i kloen). Klokapselen vil tilsvare det vi ser på som selve neglen hos oss mennesker. I pulpa finner vi nerver og blodkar, det er derfor smertefullt for hunden dersom skaden når inn til pulpa. Kloskader er en vanlig årsak til veterinærbesøk.

●      Akutt halthet

●      Hunden slikker seg overdrevent på poten

●      Hevelse, rødme og smerter

●      Blødning fra klo

●      Kloen står i feil vinkel

●      Vond lukt - dersom infeksjon

Når kontakter jeg veterinær og hva kan jeg gjøre selv?

Dersom en kloskade oppstår er det rådet til å rense skaden med sterilt saltvann, Klorhexidin eller Pyrisept, for så å tørke området godt. Deretter legges en enkel bandasje eller potesokk på for å forhindre at det blir utsatt for bakterier. Det er viktig at hunden ikke slikker på området da det kan føre til infeksjoner. Bruk gjerne halskrage. Det er anbefalt å kontakte veterinær for råd innen et døgn etter at skaden oppstod.

Hva gjør veterinæren?

Dersom skaden er moderat eller alvorlig, vil hunden ofte trenge beroligende og smertelindrende medisiner for at veterinæren skal kunne undersøke skaden ordentlig uten at hunden synes at det er vondt. Som følge av dette vil man oftest bli bedt om at hunden skal komme fastende til timen.

Ved alvorlig skade må veterinæren noen ganger fjerne resten av klokapselen. I slike tilfeller vil hunden også trenge smertestillende medisiner i dagene etter veterinærbesøket. De nødvendige medisiner vil du få resept på slik at du kan gi disse hjemme etter veterinærens anbefaling. Dersom det levende vevet i kloen er eksponert vil dyrlegen også bandasjere området for å beskytte blodkarene og nerven som er igjen. Denne bandasjen er det viktig at holdes tørr og ren. Vi anbefaler også at du tar på hunden en vanntett potesokk når den skal ut.

Etterbehandling og prognose

Etter ca. 3-5 dager anbefales det å komme tilbake til klinikken for en kontroll. Behandlingen vil tilpasses hvert individ. Det er viktig at hunden kun luftes rolige turer i bånd den første tiden etter skaden ettersom den skadede kloen er svært sensitiv for berøring. Etter en ukes tid vil kloen tåle litt mer og du kan ofte begynne å gå litt lengre turer i samråd med veterinær. Det tar oftest noen uker før hele kloen vokser ut igjen.

Dersom poten hovner opp eller lukter vondt, anbefales det å kontakte veterinær umiddelbart da dette kan tyde på betennelse.

Hvordan forebygge kloskader

For lange klør er en av de vanligste årsakene til klobrudd. Det er derfor viktig å sørge for at klørne til hunden din klippes jevnlig. Ulvekloen er spesielt utsatt da den sitter lengre oppe på foten og ikke slites naturlig.

SANDVIKENDYREKLINIKK – SAMMEN FOR HELSE OG TRYGGHET!