Kennelhoste

Kennelhoste er en av de vanligste luftveisinfeksjonene blant hunder, og kan skyldes flere smittestoffer. Kennelhoste er forårsaket av hundens Parainfluensavirus type 2 (CPiV-2) eller bakterien Bordetella Bronchiseptica, som begge vil gi like symptomer.

Kennelhoste er svært smittsom og spres via dråpesmitte. Sykdommen oppstår derfor oftere i situasjoner hvor flere hunder samles og er i tett kontakt med hverandre, slik som ved utstillinger, på kenneler, i hundebarnehager og lignende. Inkubasjonstiden (tid fra smitte til hunden viser symptomer) er ca 4-10 dager. Selv om hunden ikke viser sykdomstegn i denne perioden, vil hunden likevel kunne smitte andre hunder.

Symptomer kennelhoste:

Vanligvis er hundens allmenntilstand ikke redusert. Sykdommen er oftest selvbegrensende og går over i løpet av 3-10 dager, men hos enkelte hunder (oftest uvaksinerte) kan symptomer vedvare i inntil 3 uker.

De vanligste symptomer ved kennelhoste er akutt, intens hoste og ubehag i svelg/hals. Hosten kommer ofte i episoder og inntrer ofte når hunden er i aktivitet. Noen hunder kan hoste så intenst at de brekker seg, og det kommer skum eller slim. Hosten kan være tørr eller produktiv (med slim). Ofte starter symptomene så brått at eier kan forveksle symptomene med at hunden har satt noe fast i halsen.

Behandling kennelhoste:

Som regel er infeksjonen selvbegrensende og krever ikke behandling. Noen ganger kan det være en fordel med hostedempende medisiner eller slimløsende medisiner. Dersom hunden får en sekundær bakteriell infeksjon, kan det bli nødvendig med antibiotikabehandling.

Hindre smittespredning:

Det er viktig at hunden din ikke får møte andre hunder dersom du har mistanke om at den har kennelhoste. Den skal ikke møte andre hunder i 10-14 dager etter symptomfrihet, og du bør informere alle du har hatt kontakt med den siste uken før hunden fikk symptomer. Viruset kan overleve en kortere periode på klær og gjenstander, mat/drikke-skåler, hundebur og lignende, så desinfeksjon av slike artikler og god hygiene er viktig.

Kan kennelhoste smitte til mennesker?

Bordetella Bronchiseptica er en zoonose, det vil si at den (i sjeldne tilfeller) kan smitte fra hund til mennesker.

Forebygging:

Det finnes gode vaksiner mot både Parainfluensavirus og Bordetella. Disse må settes årlig. Vaksinene hindrer ikke at hunden blir smittet, men forbereder immunforsvaret på smitten slik at de fleste vaksinerte hunder kun får lette symptomer og ikke blir like syke som de hadde blitt uten vaksine.