Cherry eye hos hund

Cherry eye

Mange pattedyr har et tredje øyelokk som ligger under det nedre øyelokket i øyekroken mot snuten. Her befinner det seg en membran eller et kjertelvev som produserer store deler av tårevæsken hos hunder for å fukte øyet. Ved prolaps av dette kjertelvevet får hunden en tilstand som blir kalt “Cherry eye”, som kommer av tilstandens utseende ettersom det kan se ut som et lite kirsebær som stikker opp i øyekroken. Dersom hunden går ubehandlet med Cherry eye over en lengre periode kan det permanent skade tåreproduksjonen, og hunden kan få tørre øyner.

● Rød hevelse som ligner på et kirsebær i øyekroken mot hundens snute

● Væske som renner fra øyet

● Røde slimhinner i øyet

● Hunden gnir seg overdrevent i øyet, kan også gni hodet mot bakken

Når oppsøker jeg veterinær?

Dersom du mistenker Cherry eye eller ser symptomer som nevnt over rådes det til å kontakte veterinær snarest for å unngå at hunden skader området.

Årsaker til Cherry eye

Det er ikke helt sikkert hva som er årsaken til Cherry eye er, men hos enkelte individer kan vevet som holder denne kjertelen på plass være svakere og dermed gjøre dem mer utsatt for Cherry eye. Hos raser med kort snuteparti forekommer også Cherry eye oftere; noen av disse rasene inkluderer blant annet Bulldog, Cocker spaniel, Shih tzu og Boston terrier.

Tilstanden kan også ses hos katter og kaniner. Symptomene vil være svært like dem hos hund, men sykdommen forekommer sjeldnere hos disse artene.

Behandling og prognose

Hvis Cherry eye blir oppdaget på et tidlig stadium, kan det noen ganger være nok å massere det nedre øyelokket og dryppe det utsatte øyet med medisin forskrevet av veterinær. De fleste tilfeller vil derimot kreve kirurgisk behandling. Prognosen ved operasjon er god og man ser at kjertelen går tilbake til normal noen få uker etter operasjonen.

Kirurgi

Det finnes ulike kirurgiske prosedyrer for å korrigere Cherry eye. Den mest brukte metoden er per tid å lage en liten lomme i det tredje øyelokket som veterinæren syr kjertelen ned i. I de fleste tilfeller er denne behandlingen kurativ.

Komplikasjoner

Den vanligste komplikasjonen etter kirurgisk behandling er at tåreproduksjonen kan bli forstyrret. I slike tilfeller vil hunden ha behov for å motta øyedråper livet ut.

Sandviken Dyreklinikk – Sammen for helse og trygghet!