Analkjertelbetennelse -sykdom ved hundens analkjertler

Analkjertler

Opplever du at hunden din slikker seg unormalt mye baken til, elle raker seg på rumpen? Da kan det være den har overfylte analkjertler,som følge av analkjertelbetennelse, og som mest sannsynligvisbehøver videre oppfølgning av veterinær.

Sandviken Dyreklinikk har samlet råd til deg som hundeeier, for hva en kan gjøre selv, og hva som er anbefalt behandling for hunden din.

Hva er analkjertler, og hva er ansett som normalt?

Analsekkene er tokjertler som lager et illeluktende sekret med varierende farge og konsistens. De er plassert rett innenfor endetarmåpning hos hund,«klokken 4 og 8», og er på størrelse med en liten til stor drue. Det antas at analkjertelsekretet er en måte for hunder å kjenne hverandre igjen på, men at det også har en forsvarsmekanisme som hos skunk.

Videre kan analkjertelsekretet være lettflytende eller tyktflytende, variere fra gul til grått i farge, oljete eller kornete. Sekretet følger normalt med avføringen og andre hunder kan gjennom lukten vite hvem som har vært der. Kjertlene kan også tømmes dersom hunden blir skremt.

Overfylte og/eller betente analkjertler:

Hundens analsekker kan bli overfylte uten at de nødvendigvis er betente. Dette er en vanlig plage for mange hunder.

Årsaker til overfylte analkjertler, kjertler som er vanskelig å tømme, eller betente analkjertler, kan eksempelvis være:

• Allergi i huden (miljøallergener, fôrallergi, kontaktallergi
  • Hormonell ubalanse som medfører overproduksjon av analkjertelsekret
  • Innvollsparasitter
  • Anatomisk trange analkjertelåpninger – medfødt eller som følge av sykdommer i analområdet
  • Diare – medfører redusert tømming av analkjertler
  • Forstoppelse – ikke får tømt analkjertler.

Blir det stopp i analkjertlenes åpninger og analsekkene blir overfylte og betente,kan det oppstå en byll. Denne kan sprekke, og skape en «fistel»,som betyr en åpning i huden, hvor det kan komme puss og blod. Overfylte analkjertler er veldig ubehagelig og ofte smertefullt forhunder som er påvirket.

• Aking på rumpen, ofte på overflater som tepper
  • Økt slikking og/eller biting rundt endetarmsåpning
  • Smerter ved defekering, og vegring for å sette seg ned
  • Rødhet, hevelse og ømhet ved endetarmsåpning
  • Økt luft fra endetarmsåpning
  • Lekkasje og byll ved endetarmsåpning, med unormalt sekret som blod og/eller puss

Vi anbefalerundersøkelse hos veterinær, dersom du opplever at hunden din har eneller flere av overnevnte symptomer.

*klikk her for onlinebooking/timebestilling*

Hva kan en gjøre selv?

Dersom hunden din slikker seg mye rundt endetarmåpning, anbefaler vi å ta på en halskrage frem til veterinærbesøk. Videre kan du også holde hunden rundt endetarmsåpning ren, ved å dusje området med kjølig til lunkent vann og myk stråle.

For hunder med som lett får tilbakevennende problem med overfylte analkjertler, kan vi gi opplæring på å kunne tømme de regelmessig selv hjemme (så lenge det ikke er andre parallelle problemer som eksempel infeksjon ol).

Hva gjør veterinæren?

Om hundens analkjerteler er overfylte, men ikke betente, er det ofte tilstrekkelig at veterinæren tømmer inneholdet ved å klemme det ut.

Dersom det er betennelse, og/eller det har dannet seg en byll, anbefales det å spyle analkjertlene grundig. Dette gjøres under bedøvelse, slik at hunden din er godt ivaretatt og ikke kjenner på noe ubehag ved denne behandlingen. Vi gir også alltid smertestillende i slike sykdomstilfeller.

Ved betent analkjertelvev, kan dette også medføre utvikling av byll som kan sprekke, hvilket gror fint etter behandling med lokal spyling og rensing hos veterinær, samt medisiner etter veterinærens vurdering av din hunds helse.

Vi anbefaler at hunden din kommer fastende (ingen mat siste 6 timer før ankomst, men fri tilgang til vann), dersom det er nødvendig med bedøvelse.

I tilfeller hvor hunden din har tilbakevennende problemer med betente analkjertler,anbefales det å fjerne de kirurgisk. Hver gang hunden din har betente analkjertler, dannes det i forbindelse med sykdomsforløpet litt arrvev, hvilket kan komplisere operasjonen noe dersom det har oppstått mange betennelser med mye påfølgende arrvev i forkant.

Vi anbefaler dermed operasjon i de tilfellene hvor en ser at sykdommen har oppstått flere ganger, og ikke la vente på seg med flere episoder med analkjertelbetennelse før operasjon utføres, for et best mulig resultat.

Vi har et meget dyktig kirurgiteam ved Sandviken Dyreklinikk, som hjelper deg gjerne.

Hva kan en gjøre for å unngå tilbakefall?

SandvikenDyreklinikk lærer deg gjerne å tømme analkjertlene selv, for å forebygge overfylte og eventuelt betente analkjertler. Det er tilrådelig å tømme de så fort symptomene dukker opp.