Urinveisproblemer hos katt

Sykdommer i nedre urinveier er en av de vanligste lidelsene hos katt. FLUTD (Feline Lower Urinary Tract Disease) er en samlebetegnelse for flere årsaker til nedre urinveisplager. Når katter opplever urinveisplager skyldes dette en betennelse i urinblærevegg og/eller urinrør. Hos katt, i motsetning til hund, er betennelser i urinveier sjeldent grunnet bakterielle infeksjoner.

Symptomer på urinveisplager:

• Urinerer utenfor kattedoen
  • Tisser oftere enn vanlig, gjerne liten mengde urin da urinering er smertefullt
  • Blodtilblandet urin
  • Slikker genitalområdet og/eller magen mer enn vanlig
  • Hårtap på nedre mageregion
  • Nedsatt allmenntilstand, trekker seg unna
  • Nedsatt appetitt
  • Feber (rektaltemp. over 39 grader celsius)

De hyppigste årsakene til urinveisplager hos katt er:

• Felin idiopatisk cystitt (FIC) - blærebetennelse uten kjent årsak
  • Krystaller i urinen
  • Blærestein
  • Urinblokkasje

Felin idiopatisk cystitt (FIC)betyr urinblærebetennelse uten kjent årsak. Dette er den hyppigste årsaken til nedre urinveisplager hos katt. For å kunne stille denne diagnosen er det viktig at alle andre årsaker til urinveisplager er utelukket. Man har ingen klar årsak til FIC, men man mener at stress kan spille en sentral rolle.

Krystalluri og blærestein: De mest vanlige urinsteiner hos katt består av struvitt og ses ofte som små krystaller i urinen. De dannes dersom det enten er for mye magnesium og fosfor i urinen, eller dersom urinen ikke er tilstrekkelig sur.

Urinblokkering: Urinblokkasje skyldesurinstein fra som har vandret fra urinblæren og satt seg fast i urinrøret, eller en sammensetning av krystaller, celler og proteiner som danner en «plugg» som setter seg fast i kattens urinrør. Urinblokkering ses hyppigst hos hannkatter da deres urinrør er lengre og smalere enn urinrøret hos hunnkatter. Dersom din katt viser problemer med urinering rådes det til å oppsøke veterinær omgående da denne tilstanden er akutt, og kan bli livstruende!

Katt studerer

Forebyggende tiltak:

Katter som har hatt urinveisplager tidligere i livet har risiko for tilbakefall, forebyggende tiltak er derfor viktig, under nevnes noen:

1. Hills c/d Urinary Stress er klinisk dokumentert ernæring som reduserer nye symptomer på FIC med 89%, og løser opp struvittsteiner. Foret inneholder L-tryptofan og melkeproteinhydrolysat for å kontrollere stress.
  2. Metabolic + Urinary Stress er klinisk dokumentert å redusere forekomsten av de vanligste urinveis-symptomene og redusere vekt med 11% på ca 60 dager. Det er viktig at katten holdes normalvektig da overvekt er en predisponerende faktor for nedre urinveisproblematikk. Metabolic + Urinary Stress løser også opp struvittsteiner og innholder  L-tryptofan og melkeproteinhydrolysat for å kontrollere stress.
  • Stimulere til økt vanninntak - Lavt vanninntak fører til økt urinkonsentrasjon som igjen øker risiko fordannelse av krystaller i urinen - Stimuler katten til økt vanninntak! Sørg for kontinuerlig tilgang til rent vann. Katter liker best vide skåler hvor værhårene ikke kommer mye i kontakt med kanten. Drikkefontener er også populært hos mange katter.
  • Restitusjon – Sørg for gode hvileplasser, katter liker seg ofte i høyden slik at de har god oversikt.

Våre veterinærer står klare til å hjelpe dersom du er bekymret for at din katt har urinveisplager :)

Sandviken Dyreklinikk – Sammen for ditt dyrs trygghet og helse!