Seniorkontroll av hund og katt

I likhet med oss mennesker, forandrer dyrenes kropp seg fra år til år. Med økt alder kommer også økt sykdomsrisiko, og spesielt hos dyr, ettersom de eldes raskere enn oss mennesker. Det kan være vanskelig for en dyreeier å legge merke til små helserelaterte forandringer, og siden kjæledyrene våre ikke kan fortelle at oss at de har smerter eller ubehag, oppdages dessverre mange av disse sykdommene sent.

En seniorkontroll er ment å være en tilleggsundersøkelse utenom den årlige helsesjekken hvor dyret får vaksine (som også er viktig hele livet). På denne måten følges din firbente venn opp hyppigere, hvilket bidrar til økt livskvalitet og lengde.

Vi anbefaler seniorkontroll på alle hunder over 7 år (store hunderaser ved 5 års alder), og alle katter over 9 år.

Hund og katt kos Sandviken Dyreklinikk

Ved seniorkontrollen foretar veterinæren en helsesjekk, inkludert sjekk av tenner, tannkjøtt, hjerte og ledd, kjønnsorganer og prostata (eldre hannhunder), som er eksempler på organer som har økt forekomst av sykdommer med alderen. Veterinæren vil også prate om ernæring, da riktig kosthold har mye å si for forebygging og behandling av ledd- og muskelrelaterte sykdommer, fedme, lunge og hjertesykdommer for å nevne noen.

Vi anbefaler også å foreta en undersøkelse av nyre- og leverfunksjon, stoffskifte og itillegg hos katt, blodtrykk. Dette for å avdekke eventuell sykdom på et tidlig stadie, og starte behandling tidlig for å kunne forsinke sykdomsforløpet og forlenge dyrets levetid.

Seniorkontroll inkluderer:

• Helsesjekk (vektkontroll, ernæringstilstand, øyne, ører, munnhule, bevegelsesapparat og klør, hud og pelskvalitet, hjerte og lunger, palpasjon av bukhule, og rektal undersøkelse på hund)
  • Blodprøver: Biokjemi, SDMA og tyroksin-måling
  • Urinprøve: spesifikk vekt (konsentrasjon av urinen)
  • Blodtrykksmåling (på katt)

Vi ber om at du samler en morgenurinprøve fra ditt kjæledyr samme dag som timen og tar med for undersøkelse. Urinprøven oppbevares i romtemperatur. Urinoppsamler (prøveglass eller kattesand) selges ved klinikken.

Sandviken Dyreklinikk – sammen for ditt dyrs trygghet og helse!