Oppkast og diaré

Hvorfor får min hund/katt oppkast og/eller diaré?

De fleste dyreeiere vil oppleve at hunden/katten deres får oppkast og/eller diaré i løpet av livet. Mulige årsaker til symptomene kan være:

• Mage-/tarm infeksjon (virus eller bakterier)
  • Endoparasitter (innvollsorm, Giardia etc)
  • Dyret har inntatt mat den ikke tåler
  • Fôrallergi
  • Brått fôrskifte
  • Fremmedlegeme (leker, hårstrikk, klær etc)
  • Annen alvorlig sykdom som lidelser ved indre organer (nyresvikt, leversvikt, bukspyttkjertelbetennelse, diabetes etc)

Hva kan jeg som eier gjøre?

Det finne flere tiltak man kan gjøre som eier dersom dyret har oppkast/diaré:

• Tilgang til friskt vann. Det er viktig å se til at dyret har tilgang til friskt vann og at dyret drikker tilstrekkelig. Normalt væskeinntak for hund og katt er 60ml vann per kg kroppsvekt per døgn. Dette behovet øker dersom væsketapet er stort (som ved oppkast og diaré).
  • Skånekost som virker balanserende for mage-/tarm kan tilbys i små hyppige porsjoner 4-6 ganger daglig (f. eks Hills i/d diett, Eukanuba Intestinal). Dersom man ikke har tilgang til denne type diettfôr kan man starte med å gi små porsjoner av kokt ris og kokt hvit fisk/kylling eller fiskeboller. Når diaré opphører kan fôringshyppighet senkes til normalen i løpet av 1 uke. Deretter går man forsiktig over til hundens normale diett ved at man blander det vanlige fôret i diettfôret og dag for dag øker man mengden vanlig fôr/minsker diettfôret slik at man på 5-7 dager har gått helt over til den vanlige dietten. I denne perioden skal hunden/katten ikke motta annet fôr eller godbiter.
  • Kosttilskudd: Probiotika (f. eks Zoolac, Promax) kan gis som komplimenterende behandling til skånekost. Probiotika består av levende bakterier som tilføres fordøyelsessystemet for å normalisere tarmfloraen. Diarsanyl kan alternativt gis: består av leire (som beskytter tarmslimhinnen, bedrer opptaket av næring fra foret og normaliserer avføringen), salter som erstatter salttapet og reduserer ytterligere væsketap) og sukker (som gir dyret energi og letter væskeopptaket). Spør gjerne oss hos Sandviken Dyreklinikk hvilket produkt som er optimalt for nettopp ditt dyr!
  • Samle avføringsprøver (3 stk prøver fra minst 2 ulike dager) slik at dersom det blir nødvendig å oppsøke veterinær, kan prøvene medbringes.

Når bør veterinær kontaktes?

Dersom man har en valp/kattunge som er under 6 måneder gammel bør veterinær alltid kontaktes for råd ved oppkast/diaré, da valper fort kan bli veldig dårlige. Man bør også ta spesielt hensyn til eldre dyr.

I de tilfeller hvor oppkast ikke opphører i løpet av max 12 timer, eller diaré ikke bedres etter 2-3 dagers behandling hjemme bør veterinær kontaktes.

Sandviken Dyreklinikk

Oppsøk også veterinær ved følgende symptomer:

• Nedsatt allmenntilstand (dyret virker medtatt, trøtt og slapp)
  • Feber (måles rektalt. Normal temp. 37,5-39)
  • Dersom dyret ikke klarer å holde på vann/kaster opp direkte etter vanninntak
  • Ved mistanke om fremmedlegeme
  • Dersom det observeres blod i diaré eller oppkast

Sandviken Dyreklinikk - sammen for ditt dyrs helse og trygghet!