Kloløsning hos hund

Kloløsning

Kloløsning er forskjellig fra klobrudd fordi det oppstår uten ytre påkjenning. De vanligste årsakene til kloløsning er en genetisk defekt, autoimmune sykdommer, fôrallergi, lavt stoffskifte eller bakterielle infeksjoner. Vi anbefaler derfor at du som eier informerer oppdretter/avlsråd dersom din hund har fått påvist kloløsning, og utelukker hunden fra avl.

Symptomer

Kloløsning oppdages oftest ved at hunden begynner å halte og slikker seg mye på en klo. Ved nærmere undersøkelse kan det ofte vise seg at flere klør er løse. Soppinfeksjoner og sekundære bakterieinfeksjoner i klørne er ikke uvanlig. Vi råder derfor til å kontakte veterinær for videre utredning dersom du mistenker kloløsning.

Behandling og prognose

Hos veterinæren vil det bli laget en individuell behandlingsplan ettersom sykdommen kan ramme individer i ulik alvorlighetsgrad. Ofte vil det være behov for å fjerne de «angrepne»/løse klørne og medisinering vil bli individuelt tilpasset. Kosttilskudd som Omega-3-fettsyrer kan brukes som støttebehandling.

Etter ca. 3-4 uker vil den akutte fasen oftest være over og nye klør har begynt å formes. De fleste hunder som har hatt kloløsning vil ha en dårligere kvalitet på de berørte klørne. Klørne kan vokse ut misdannet og også løsne igjen senere. Det er ikke uvanlig at jakthunder er utsatt for kloløsning.

I enkelte alvorlige tilfeller kan hunden være så plaget at livsavslutning må vurderes.

SANDVIKENDYREKLINIKK – SAMMEN FOR HELSE OG TRYGGHET!