Flått

Det lille krypdyret er regnet som den verste smittesprederen i de nordlige delene av Europa.  En plagsom og mystisk blindpassasjer etter lange turer i skog og mark. Flåtten kan spre følgende sykdommer:

• Borreliose, foråsaket av smitte med Borrelia bakterien.
  • Hjernehinnebetennelse/skogsflåttencephalitt, forårsaket av et flavivirus (TBE-virus).
  • Anaplasmose, forårsaket av smitte med anaplasmabakterien.
  • Babesiose, foråsaket av en encellet parasitt, Babesia.

Flåtten (Ixodes ricinus) suger blod av fugl og pattedyr, inkludert mennesker og dyr. I mange tilfeller er flåttbitt ufarlige, men kan skape lokal irritasjon i huden, eller forårsake smitte av en av de overnevnte sykdommene. Jo raskere en flått som har bitt seg fast fjernes, jo mindre er risikoen for smitteoverføring fra flatten.

Sandviken Dyreklinikkk

Fjerning av flått

Med en spesialtilpasset flåttpinsett fjerner du flåtten raskt og enkelt og det er viktig å få med hele flåtten ved fjerning. Ved Sandviken Dyreklinikk kan du velge mellom flere typer flåttpinsetter.

Sjekk dyret ditt for flått daglig, dersom det ferdes i flåttområder.

Flåttmiddel til hund og katt

Det finnes flere forebyggende flåttmiddler til hund og katt. Vi anbefaler kun reseptbelagte, registrerte legemidler til hund og katt, som har bestått flere sikkerhetsstudier, og er dermed både trygt og effektivt mot flått. Men, vi anbefaler at du allikevel sjekker dyret ditt ofte, slik at du kanskje oppdager flåtten før den fester seg i huden.

Forebyggende flåttmiddel til hund

• Halsbånd, virker etter 1 uke, og gir effekt i 5-8 måneder (avhenger av produkt). Skal ikke brukes til valper yngre enn 7 uker. Har både avstøtende og drepende effekt på flåtten.
  • Det finnes flere typer påflekkingsmiddel til hund, dette er dråper som påføres på huden:
  1. Full virkning etter 2-3 døgn, og gir effekt i ca. 4 uker. Skal ikke brukes til valper yngre enn 2-8 uker (avhenger av produkt). Har både avstøtende og drepende effekt på flåtten.
  2. Full virkning etter 1 døgn, og gir effekt i 12 uker. Skal ikke brukes til valper yngre enn 8 uker og/eller hunder under 2 kg. Har drepende effekt på flått som har festet seg, innen maks 12 timer.
  • Tyggetablett, umiddelbar effekt. Det finnes to uilke tabletter hvor av et preparat har effekt i 12 uker mot norsk flått, alternativt kan man gi en tablett som har effekt i 4 uker. Skal ikke brukes på valper under 8 uker og/eller hunder under 2 kg. Har drepende effekt på flått som har festet seg, innen maks 12 timer.

Forebyggende flåttmiddel til katt

• Dråper som påføres pelsen er vanligst til katt. Det har nå kommet et nytt legemiddel som tar umiddelbar effekt og har effekt i 12 uker. Skal ikke brukes til kattunger yngre enn 11 uker og under 1,2 kg. Har drepende effekt på flått som har festet seg, innen maks 12 timer.
  • Halsbånd, virker innen 2 dager og gir effekt i 8 måneder. Skal ikke brukes til kattunger yngre enn 10 uker.

Når bør du kontakte veterinær?

• Dersom du ønsker forebyggende flåttmidler til hund eller katt
  • Dersom du mistenker flåttbåren sykdom hos hund eller katt
  • Dersom du ser hudforandringer på din hund eller katt etter flåttbitt

Kom gjerne innom Sandviken Dyreklinikk for tips og råd for beskyttelse mot flått!

Sandviken Dyreklinikk

Kilde: Veterinærinstituttet, Felleskatalogen.