Artrose hos katt

Har du merket at din katt er mindre aktiv enn vanlig eller blir sint når du klapper den?

Dette kan være tegn på artrose. Hos eldre katter ser man gjerne at de kan vegre seg for å hoppe opp høyder den tidligere kom seg lett opp på, eller at de kan være stivere i gangen etter å ha ligget lenge i ro.

Artrose kommer på grunn av kronisk  inflammasjon i leddet. Dette fører til nedbrytning av strukturene i leddet og smerter – Bakenforliggende årsak til dette kan være en leddsykdom som albue- og hofteleddsdysplasi, patellaluksasjon,  etter traume slik som korsbåndsrupturer eller frakturer med mer.  Noen ganger er det også ukjente årsaker til artoseforandringer.

Skade i leddbrusken er forbundet med smerte, og smertene kan også gi følgeproblemer som muskelspenninger.

Smerter katt Sandviken Dyreklinikk

Awareness Poster - Cat Pain NO

Symptomer

Symptomene ved artrose varierer mye. Noen ganger påviser vi artrose på unge katter som ikke viser noen tegn på leddproblematikk. En del katter med artrose kan leve uproblematisk med dette i flere år. Etter hvert vil dyret få symptomer. Han/hun kan få halthet og/eller stivhet, spesielt etter hvile når katten reiser seg, men som mange ganger blir noe bedre nårkatten får gått seg varm.

Katten kan vegre seg for å hoppe høyder, og være mindre leken enn tidligere. Noen ganger utagerer katten aggressivt når man klapper/tar over område med smerte.

Symptomene kan også forverres ved kaldt eller vått vær.

Tidlig i utviklingen av artrose er det vanlig at katten viser milde tegn. Senere kan smerten bli mer kontinuerlig, også når katten ligger stille. Det kan vise seg gjennom at katten finner en komfortabel stilling og bytter stilling jevnlig, eller at den virker rastløs og ikke finner ro når den skal sove.

Andre symptomer kan være:

• Katten vil ikke gå ut så mye som vanlig.
  • Nedsatt apetitt
  • Økt stress
  • Vanskeligheter med å gå på do
  • Noen vil vise smerte ved berøring.
  • Noen endrer oppførsel (noen katter blir mer kontaktsøkende, mens andre kan holde seg mer for seg selv).
  • Noen ganger vil katten slikker eller tygge på steder der de føler smerte eller ubehag
  • Noen ganger ligger katten og sover mer enn tidligere.

Symptomene ved artrose kommer som regel gradvis, og mange ganger sier eierne at «han/hun er begynt å bli gammel», uten at de nødvendigvis ser at noe er galt.

Muskelømhet er vanlig ved artrose som følge av at katten avlaster det smertefulle leddet. Dyr med smerter i et ledd vil prøve å redusere smerten ved å overføre vekt og krefter til de andre beina. Det kan igjen gi overbelastning av andre ledd og gi stiv og vond muskulatur. Dette fører ofte til smertefulle tilstander hvor muskelspenningene kan bli mer plagsomme for katten enn selve leddsmerten. Ved artrose i bakbein er det for eksempel vanlig med spent og øm ryggmuskulatur på grunn av langvarig feilbelastning.

Men – mange ganger kan vi hjelpe dyret med å få mindre smerter og et bedre liv.

Hvilke undersøkelser anbefales

Vi vil først gjøre en grundig klinisk undersøkelse, og sannsynligvis vil vi også ta røntgenbilder av katten. Vi vil ofte også anbefale å ta blod- og urinprøver for å avdekke om det kan være annen underliggende sykdom som vi må ta hensyn til i forbindelse med medisinering.

Vi vil også sette opp kontroller for å følge opp og eventuelt justere på medisinering og aktivitet, og eventuelt oppfølging av vektreduksjon. Vi anbefaler som regel å ta blodprøver regelmessig for de som står fast på medisiner – vanligvis 1-2 ganger i året.

Røntgen Sandviken Dyreklinikk

Hva kan vi gjøre for å gi katter med artrose et bedre og enklere liv?

Medisinering

Artrosemedisiner (NSAIDs): virker smertestillende og betennelsesdempende

Andre smertestillende (noen ganger er det behov for andre smertestillende i en periode eller fast)

Andre betennelsesdempende medisiner (noen ganger er det behov for å legge til andre og «mer potente» betennelsesdempende medisiner).

Kosthold

Mange katter med artrose er overvektige, og en katt med artrose vil ofte få stor bedring av å komme i normal vekt, så ofte vil vi anbefale og hjelpe dere med å få katten til idealvekt.

Tilskudd til kosten:

Omega-3-fettsyrer har dokumentert klinisk effekt til pasienter med artrose. Vi anbefaler derfor tilskudd av omega-3. Det er viktig at man ikke bruker tranprodukter til katter, da disse har for mye A- og D-vitaminer og kan føre til forgiftning av disse vitaminene.

Andre kosttilskudd: Det finnes mange kosttilskudd som blir brukt til artrosepasienter, både mennesker og dyr.

Tilpasning av hjemmet og hverdagen

• Aktivitet: tilpass aktivitetsnivået etter hva katten klarer, og at den enkelt kan komme seg opp og ned fra sofa, klatrestativ ol, da den gjerne ønsker å gå forsiktig, etappevis ned.
  • Hold katten tørr og varm: Katten skal alltid ha mulighet til å komme seg inn i ly og varme dersom den går ute.
  • Unngå brå bevegelser - for eksempel under lek.
  • Unngå at katten sklir (hold klør og pels under potene korte, bruk potesalve så tredeputene er myke – dette gjør det mindre glatt å gå på gulvene inne). Noen ganger kan det være en fordel å legge tepper der katten går.
  • Heve mat- og vannskål: noen ganger vil det være bedre for katten å spise og drikke uten å måtte strekke seg ned mot gulvet. Du får kjøpt stativer til mat- og vannskål slik at disse kommer opp fra gulvet.

Vi håper disse rådene vil hjelpe deg til å gi din katt et bedre liv med diagnosen sin, og vi vil hjelpe deg med å finne best mulig behandling. Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du har spørsmål!