Luftrørskollaps hos hund

Luftrørskollaps, eller tracheal kollaps, er en arvelig sykdom hos hund hvor luftrøret «klapper sammen» og forårsaker problemer med pusten fordi mindre luft kan passere. Denne tilstanden rammer først og fremst små hunderaser som er litt eldre, og er noe som utvikler seg over tid.

Hvordan vet jeg om min hund har luftrørskollaps og når kontakter jeg veterinær?

Oftest ses symptomer på luftrørskollaps når hunden anstrenger seg eller blir engasjert, som når den spiser/drikker eller når den blir veldig glad (eksempelvis når eier kommer hjem eller hunden skal på tur).

De vanligste symptomer på luftrørskollaps er en form for kvekke-lyd og hunden virker til å ha problemer med å puste normalt. Hunden inntar tidvis spesielle posisjoner for å prøve å få mer luft. De stiller seg ofte litt bredbent med frembeina og hunden kan strekke på halsen og kroppen. Ved slike episoder er det viktig å forsøke å roe hunden ned, da dette vil lette på symptomene. Det vil anbefales at du kontakter veterinær for å sjekke om det dreier seg om luftrørskollaps eller andre lidelser dersom hunden din viser disse symptomene.

Diagnostisering

Diagnosen stilles på bakgrunn av hundens symptomer og et røntgen og/eller endoskopiundersøkelse av hundens luftveier for å avgjøre om det dreier seg om luftrørskollaps.

Behandling og prognose

Det finnes i dag ingen medisiner mot luftrørskollaps, men det er viktig å tilse at hunden ikke er overvektig da det kan forverre symptomene. Det er også anbefalt å unngå irritasjoner i luftveiene, så hunden bør skånes for røyk, sterke lukter som parfyme og lignende da dette kan være med på å forverre hundens symptomer.

Det finnes også hostedempende medisiner som kan lette på hosten. Disse tiltakene kan gjøre det enklere for hunder som har luftrørskollaps, samt redusere symptomene som igjen vil bedre livskvaliteten.

Dersom symptomer vedvarer etter at disse tiltakene er utført, og hunden er plaget, kan det bli nødvendig med operasjon. Ved denne operasjonen settes det inn kunstige ringer inn i eller rundt luftrøret for å holde luftrøret åpent. Per tid finnes det ingen operasjon som man kan garantere at fjerner symptomene, men kan i beste fall gjøre tilstanden bedre for hunden.

Noen hunder lever fint med denne sykdommen dersom det er tilrettelagt med ulike tiltak, mens andre får andre sykdommer i tillegg som kan redusere livskvaliteten. Snakk med veterinær dersom du er usikker på hvordan din hund har det.

SANDVIKENDYREKLINIKK – SAMMEN FOR HELSE OG TRYGGHET!