Katten min er drektig –hva bør jeg tenke på?

Kattenmin er drektig –hva bør jeg tenke på?

Planleggingav kattekull er spennende! Under følger informasjon ment som hjelp iforberedelse til parring, under drektigheten og for fødsel.

Hvabør jeg tenke på før parring?

• Se til at foreldredyr er ved god helse og fri for arvelige sykdommer, har riktig alder, kroppsvekt og har oppdatert vaksinebeskyttelse
  • Pawpeds.com har god oversikt over anbefalte genetiske sykdommer en kan screene for hos ulike katteraser.
  • Ved selektering av hunnkatt anbefales det å fokusere på:
  • Gemytt
  • Hvor «lett» moren til ny kattunge blir drektig
  • Et normalt brunstintervall på moren: delvis arvelig
  • God evne til å kunne føde selv

Innføringav ny avlskatt til oppdrettet:

• Karantene i 14 dager
  • Sjekke generell helsestatus og vaksinestatus. Ormekur ihht smitterisiko +/- avføringsprøve
  • Sjekke for sykdommer som er noe økt risiko hos flerkatt-hjem:
  • Calicivirus, Herpesvirus
  • Mycoplasma felis, Chlamydia felis (bakterier)
  • Tritrichomonas foetus (protozoa/parasitt)

BrukeFeliway friends diffuser, jobbe med miljøtilvenning og berikelse avmiljøet den oppholder seg i.

Huskhygiene som en «isolasjonspasient» før viser seg å være frisktil å gradvis introdusere til fellesmiljøet sammen med dine andrekatter.

Drektighet:

Drektighetslengde:ca 65 dager (52-74 fra parring til fødsel, uvisst og variasjon nåreggløsning)

• Atferdsendringer: Redusert appetitt og kvalme tidlig i drektighet. Mot slutten av drektighetsforløp: roligere/sløv, økt stell av kjønnsåpning/perineum og patter, «nesting»
  • Fysiske endringer: økt bukomgang, rødere og større brystvorter, og deretter forstørrede brystkjertler med påfølgende råmelkproduksjon. Siste 2-3 uker kan fosterbevegelser ses

• Fôr: Vi anbefaler å øke matinntaket ca 10% ukentlig, gjennom drektighetsforløp. Gi kattungefôr, slik at kattemoren gradvis bygger seg opp et ekstra energilager for siste del av drektigheten hvor kattungene vokser mest og til laktasjonsperioden - dette er meget energikrevende faser. Husk at fôrskifte bør skje gradvis over 1 uke for å unngå urolig mage.
  • Ultralyd kan utføres fra dag 25 etter parring for å verifisere drektighet
  • Vi anbefaler også å utføre drektighetsrøntgen fra dag 48 i drektigheten, for å verifisere antall kattunger ventet

Forberedelsefør fødsel: Forberedfødselen i god tid.

• Kattungeboks - Lag et komfortabel rede som er lett å holde ren. Kantene bør være så høye at valpene ikke kan klatre over den første tiden, men at tispen selv kan gå inn/ut. Underlaget bør være rent, varmt og må kunne skiftes. Bruk gjerne absorberende underlag, slik som Teena Lady pads.
  • Husk å passe på at (forebyggende) medisiner ideelt gis før parring utføres: Vaksine og ormekursbehandling (selv om også trygt å gi under drektighet)
  • Fôring: matinntak økes ca 10% ukentlig, gjennom drektighetsforløp, med kattungefôr
  • Unngå kontakt med katter med ukjent helsestatus (smittsomme sykdommer)
  • Mot slutt av drektighet: isolere hunnkatten fra andre katter i hjemmet, og la henne ha eget rolig område inne med normal romtemperatur
  • Desinfisert, ren saks for å klippe over kattungenes navlestreng
  • Hyssing for å knytte av navlestrengstumpen på kattungens (navlestrengen klippes ca 3-4 cm fra valpens navle)
  • Rene og lett oppvarmede håndklær (kan varmes i tørketrommel når fødsel starter)
  • Liten øreskylleballong, for fjerning av fostervæske fra kattungens luftveier (OBS!! veldig lite vakuum!! For mye vakuum kan være skadelig!!)
  • Såpe og varmt vann – Hygiene er viktig! Sørg for rene hender når kattemoren og kattungene håndteres
  • Melkeerstatning - Dersom kattungene ikke drikker tilstrekkelig fra kattemoren er det i enkelte tilfeller nødvending å gi tilskudd. Det bør likevel etterstrebes at kattungene får i seg råmelk (den første melken kattemoren produserer ettersom denne inneholder viktige immunstoffer for kattungene)
  • Termometer

Fødselskomplikasjoner– når bør man kontakte veterinær?

• Dersom kattemoren går mange dager over termin, og ingen rier oppstår
  • Dersom notert reduksjon av rektaltemperatur, og ingen start av fødsel innen 12 timer
  • Dersom rød-brunt sekret fra vulva observeres, men ingen videre progresjon
  • Observert fostervæske, men ingen progresjon innen 2-4 timer
  • Svake rier som har vart i mer enn 3 timer
  • Sterke rier som har vart i mer enn 30 min
  • Lang pause mellom kattunger (mer enn 1-2 timer)
  • Antall morkaker ikke = antall kattunger
  • Rektal temperatur > 39.5 grader
  • Alvorlig blødning fra kjønnsåpning eller jevn strøm av friskt blod
  • Kattemor og/eller kattunger virker reduserte eller i dårlig tilstand
  • ALLE fødte kattunger MÅ bringes med til veterinær!

Oppfølgingetter fødsel:

• Ormekur gis til kattemor og kattunger. Behandles gis fortrinnsvis i kattungenes 3., 6., 9. og 12. leveuke (dersom man bruker Panacur).
  • Vaksine: skal gis til alle kattunger ved 8 + 12 + 16 ukers alder.
  • Mikrochip: kan gis sammen med første vaksinen.

Tagjerne kontakt med klinikken dersom du har spørsmål, vi er her forå hjelpe dere, tlf 41570 007

Dersomen akuttsituasjon skulle oppstå utenom klinikkens åpningstid, kanman kontakte Smådyrvakten i Bergen på tlf 82090 060.

SandvikenDyreklinikk - Sammen for trygghet og helse!